Det är bara att bryta ihop och gå vidare - Per Elofsson

fredag 8 maj 2015

Tipptest

Var på tipptest på Sahlgrenska idag. Låg på en brits och fick massa elektroder på bröstkorgen och blodtrycksmätare på fingret och armen. Sen skulle jag först slappna av 15 minuter, sen andas djupt (5 sekunder in, 5 sekunder ut *10) och till sist själva tippningen till 75° lutning. Nästan upprät alltså. Spändes fast inför det så jag inte skulle ramla av eller så. Allt gick bra, var lite jobbigt, blev yr, men varken svimmade eller spydde.

Sen åt vi lunch på Saluhallen (min mamma och styvpappa var med som chaufförer/sällskap), åkte hem och började bråka redan vid Kållered. Score. Jag och min mamma alltså. Snacka om att dra mothårs. Hon kan göra mig så arg och ledsen och frustrerad så jag vet inte vad. Blä. Kan inte ens tänka på vårt bråk utan att få tårar i ögonen igen.
Sen, vad vi än bråkar om, drar hon upp, helt orelaterat, att de kör mig till doktorn ibland?! Alltså, HON har insisterat på att de ska vara med varje neurologbesök. Jag kan vara utan om priset är att hon ska vräka ur sig vad som helst utan att jag säger emot. Kallade dem, eller mest min styvpappa, för hycklande kapitalistiska borgarsvin. Det är det värsta en kan säg i en kommunistfamilj ska ni veta!

(Och innan ni drar upp Stalin - tänk för ett ögonblick på de hundratusentals som dör varje dag i sk sweat shops, svält, krig osv. Allt pga kapitalismen. Hade det inte funnits ett vinstintresse hade det inte funnits några krig, inga sweat shops och svälten hade lösts om de som har mycket delade med sig. Grovt förenklat naturligtvis, men visste ni att livsmedel bränns upp varje dag för att hålla priserna uppe? Gäller tex säd, mjöl och kaffe. Kunde skänkts till flyktingläger, hur mycket credd hade inte det gett det företaget? Så bra pr, men nej, inte ens för det kapitalistiska tankesättet går det. Jag svävar ut, förlåt.)

2 kommentarer:

  1. Oj, du gick verkligen igång där! Det där med mammor är inte det lättaste (done that, been there, fast nu är hon så dement att jag inte kan bråka med henne längre och märkligt nog minskar irritationen samtidigt)
    Blev det nåt resultat på tipptestet? (Bortsett från att du inte svimmade vilket väl var skönt men det är ju bättre om saker syns på testerna)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mammor och deras döttrar. Vi har ändå en bra relation nu jämfört med när jag var tonåring, men ibland kan hon reta upp mig som ingen annan... Utom mina systrar! Ens familj vet vilka knappar de ska trycka på! Eller borde rättare sagt veta vilka knappar de ska undvika!

      Får reslutat om ett par, tre veckor när läkare analyserat det. Väntar ändå på svar på tarmbiopsin jag gjorde för ett par veckor sen, det skulle ta en månad så förhoppningsvis kommer de ungefär samtidigt till min neurolog så hon kan ringa och delge mig båda resultaten.

      Radera