Det är bara att bryta ihop och gå vidare - Per Elofsson

fredag 2 maj 2014

Helgens projekt

Blir så less. De där @*%=^* ullössen!!! Nu har de kommit tillbaks på en av orkidéerna för femtielfte gången så nu blir det storsanering! Bort med all jord, skölj rötter och blommor i hett vatten och sprit, låt torka, doppa i t-röd lösning (såpa, t-röd och vatten) torka, upprepa.  Sen ny jord, rengjorda krukor och så hoppas jag att lössen håller sig borta!!! Grr. Ska spraya med såpsprit-lösningen några veckor med... Vissa tycker att det vore lättare att slänga blommorna men för det första blir jag fäst vid mina blommor, speciellt de här som jag har lyckats hålla vid liv så länge. Trots ohyran tom! Och dels har ullössen kommit när jag köpt blommor, närmare bestämt Kantdraceana. Den första från Ikea, så trodde det var felet. Den dog, lössen hade inte spritt sig, frid och fröjd. Men jag ville ha en kantdraceana, så köpte en på plantagen. Fick ny kruka på köpet och allt. Detta månader efter att den första var död och begraven (utslängd, så fäst blir jag inte). Så fick den nya ullöss. Som spred sig till mina orkidéer. Så jag har spolat i hett vatten, behandlat med provado-giftpinnar, sprayat fimpvatten (nikotin är giftigt), sprayat såpvatten, ja allt möjligt, men de kommer tillbaks. Tydligen ligger äggen i dvala bland jorden och rötterna, så nu ska de döden dö!!!! Moahahaha ;)

Hjälper inte att vara inne i ett skov med detta projekt och märker hur ilskan gör att jag får adrenalinpåslag och gör att jag kör på. Tvingar mig att vila, för jag mår som en överkörd bäver men ni vet hur det är. Man vill så mycket. Man vill bli klar. Suck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar