Det är bara att bryta ihop och gå vidare - Per Elofsson

onsdag 12 februari 2014

Läkare och försäkringskassan, alla sjukas mardrömmar

Ja, förvirringen är stor. Min idiotläkare har trots påminnelser inte skickat in komplettering till FK. Blir så sjukt irriterad. Nu har jag fram tills den 26 februari, så jag hoppas att han kompletterar och förklarar varför jag inte kan plugga. Ringde vc och bad ssk påminna, mailade honom igår. Suck.
Ringde sen telefonnumret till min handläggare på FK och förklarade situationen. Hon var trevlig och vi pratade en stund, hon förklarade en del och jag förklarade att jag förstår att de behöver kompletteringen men jag kan inte göra så mycket. Men hon sa iallafall att jag kan be om omprövning om jag får avslag och sen får in komplettering, så det var ju bra. Och då kan ny läkare skriva intyg, och från gamla journaler få info om hur sjuk jag var i december.
Jag förklarade också lite om mitt tillstånd och hon utropade att det är ju sånt de behöver få veta i läkarintyget, VARFÖR jag inte kan plugga. Jag sa att jag förstår det, de kan inte magiskt veta det.
Sen sa hon att sjukskrivning hela terminen är för lång tid, läkare måste träffa mig under tiden för att veta hur mitt tillstånd är. Orkade inte förklara det här med "kronisk", speciellt som hon tidigare sagt att jag kan få problem med CSN pga lång sjukskrivning, eller hur länge kan jag vara sjukskriven från studier, ett eller annat. Trött i huvudet. Och hon pratade om skov som brukar vara korta osv. Förklarade att det är så jag klarat tidiga terminer men det innebär att jag pushat mig själv så mycket att jag nu fått ett jätteskov som inte går över.
Men iallafall är det inte helt kört om han inte lämnar in och jag får avslag, kan be om omprövning när jag har en komplettering. Eventuellt från en annan doktor, som med hjälp av journaler kan bedöma tillståndet jag var i i december. Typ så.

Blir väldigt trött nu, behöver vila efter två telefonsamtal. Woho. Spännande liv.
Igårkväll var jag väldigt beslutsam om att jag idag skulle ta en promenad runt innergården. Hum. Jadu. Vi får väl se. Ska försöka, vill ut och få frisk luft, men det känns som lite för stor aktivitet. Och ska städa marsvinsburen idag. Vila. Duscha. Vila. Promenad. Vila. Städa bur. Kanske? Wish me luck! Inbillningsfriskare eller nåt. Kan ju inte direkt kalla det inbillningsfrisk eftersom det där är långt ifrån. Suck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar