Det är bara att bryta ihop och gå vidare - Per Elofsson

torsdag 3 december 2015

Funktionshindrades demokratiska rättigheter är... Obefintliga



Alltså, det här är ju självklart allvarligt, men av alla de hinder jag möter i vardagen så är röstning vart fjärde år mitt minsta bekymmer. 
Jag kan skicka ett ombud, eller poströsta. Men jag kan inte tvätta eller diska för Varbergs kommun anser inte att jag behöver kunna göra det, det blir problem nästa vecka när min sambo hälsar på sin familj. 

De tycker jag kan ta min rullstol jag inte kan köra själv och rulla den till tvättstugan jag inte kan komma in i eller vistas i pga parfym och tvätta i maskiner med rester av andras parfymerade tvättmedel.
Hur jag ska få med tvätten till tvättstugan jag inte kan ta mig till eller vara i eller tvätta i har de inte sagt, men resten kan jag ju bara göra för det är inte svårare än att slänga in en tvätt i egen tvättmaskin hemma. Jaha.

Diska... Det är inte styrkt att mina kroniska sjukdomar med smärta och utmattning, med stora problem i lederna gör att jag inte kan diska för hand (samma med tvätten). Det står i mina intyg från vården att jag inte kan det men eftersom att de inte kan mäta min smärta eller "se" att jag inte kan det så är det inte styrkt. Går det inte att visa på ett blodprov så är det inte styrkt, eller jag vet inte vad de vill faktiskt... Dessutom kan ju faktiskt min sambo göra allt i hemmet, även när han ar bortrest. Eller så får jag väl skylla mig själv som inte bara kan ta mig i kragen och sluta vara sjuk. Hur svårt kan det vara att diska och tvätta?


Helt omöjligt.

Mina mänskliga rättigheter försvann när jag blev sjuk. Nu prövas och granskas de, kräver intyg och grävande in i minsta detalj. All pappersexercis tar knäcken på mig, när mina rättigheter gång på gång avslås och ignoreras.

4 kommentarer:

  1. Har lidit av detta i många år men hittade av en slump denna blogg och böcker bloggare skrivit som jag läst som gett mig svar, så idag har jag återhämtat mig nästan helt.
    http://gluten-celiaki.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Tack, men jag har prövat glutenfri kost utan resultat.

    SvaraRadera
  3. Beslutsfattarna borde gå bredvid den sjuke innan dom avlägger sin dom. Då kanske dom för upp ögonen för vilka begränsningar som den sjuke har i sin vardag. Mvh Madde

    SvaraRadera
  4. Thank you for providing such a valuable information and thanks for sharing this matter to get Online medicine store from Dose Pharmacy medicine.

    SvaraRadera