Det är bara att bryta ihop och gå vidare - Per Elofsson

tisdag 19 augusti 2014

Beroendesamhället

Lustigt hur mycket tid man har som sjukskriven utan sociala medier. Jag "får" fortfarande slösurfa men orkar ju inte läsa så mycket och tröttnar fort. Är så van att ha mobilen eller ipaden "hela tiden" (eller ja, jag sover ju en del, men det känns som typ hela tiden). Mycket är för att jag ska vara i kontakt med samhället. Jag är beroende av internet för att se omvärlden, men jag borde lära mig att vara mer zen, vara i nuet och inte längta ut. Fast det klart man gör!
Har gått "cold turkey" på mitt beroende, omvärlden. Skärmar. Men det känns bra. Lite tomt, lite konstigt men jag tror det är bra i längden.
Hela samhället är beroende av dessa skärmar, det är ju inte bara jag som ligger hemma som ständigt är uppkopplad, ständigt nåbar. Skulle vilja helt stänga av mobilen men folk behöver ju kunna nå mig. Typ läkare och så... Någon tipsade om en app som begränsar skärmtiden så du inte kan sitta med mobilen hela tiden. Skulla ladda ner men har glömt vad den heter. Och det var ju självklart på twitter! ;)

Har bestämt mig för att fixa en ny bur till mina marsvin. Nu går de i en bur som är sammankopplad med en rasthage så de har gott om plats men det äe ju lite otympligt och när vi flyttar kommer vi antagligen ha mindre vardagsrum så det kommer inte få plats. Alltså ska jag köpa nåns gamla Billybokhylla, klä insidan med plastmatta et voila! En marsvinsbur. Den kommer vara 202×80 cm, mätte storleken på burhagen och den är sammanlagt ca 195×120cm! Tror mina marsvin är de enda som får mindre bur när man byter till bokhylla, de flesta gör det för att få större än de gallerburar man kan köpa! Så kan jag sälja gallerburen och packa ner rasthagen som sen får vara ute på somrarna :) Hoppas att vi kan göra detta på måndag. Pappa kommer hem från Lappland tidigt så ska höra om han kan köra mig till arbetsterapeuten på måndag (äntligen har elrullstolsprocessen satts igång!) och om vi sen kan hämta en bokhylla (folk säljer dem på löpande band!) och åka till Hornbach eller liknande och köpa lim och plastmatta :) Kommer bli såå bra! Då kan vi sätta tillbaks dem på denna sidan rummet också så blir det inte dragigt för dem vid fönstret i höst :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar