Det är bara att bryta ihop och gå vidare - Per Elofsson
Visar inlägg med etikett smärtstillande. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett smärtstillande. Visa alla inlägg

måndag 1 juni 2015

Endometrios och smärtstillande

Var hos gynekolog idag på sjukhuset. Skickade egenremiss angående min endometrios och fick tid till en väldigt trevlig och pedagogisk tysk läkare. Hon berättade lite om endometrios, och sa att nuförtiden görs nästan inga titthålsoperationer för endometrios utan det är bara i extremfall. De försöker med allt annat först, typ symptomlindring. Så hon skulle skriva ut ett par smärtstillande med lite morfin i för "du kan ju inte gå och ha ont!" NEJ JUST DET! Äntligen nån som fattar, BIG SURPRISE att det INTE var en vit cisheterogubbe som hade empati.

Läste en artikel om en norrman som sitter i fängelse i USA som bad att bli avrättad för att han inte fick så mycket smärtstillande han ansåg att han behövde och det var "tortyr". Oh phu-lease! Välkommen till Sveriges sjukvård när du inte är cisman, då ska en "lära sig hantera smärtan". Crybaby.

Åter till endometriosen, så skulle hon som sagt skriva ut smärtstillande men hade det kommit in till apoteket en timme senare? Nej då. Inte heller cirkadinet den vita cisheterogubbeläkaren skulle skriva ut i torsdags pga "om du sover bättre kanske du får mindre ont". Bad honom om remiss till smärtläkare.

Bra iallafall att jag får smärtstillande nu, kommer ju hjälpa oavsett vem som skriver ut det!
Gyn skulle också prata med sin kollega i endometriosteamet (ja, de har ett endometriosteam! 👍) som kommer kontakta mig. För att jag ska få den bästa hjälpen. Alltså, hon såg det som självklart att jag ska få hjälp, och den bästa hjälpen, och det ska det ju vara men jag är inte van vid det så jag blev typ rörd och asglad och ledsen samtidigt för att jag är så van vid taskiga attityder inom vården. Ska också få uppföljning och hon bad om ursäkt för att jag kommer behöva komma dit en del när vi ställer in mediciner osv?! Och ville att jag skulle prata med min neurolog om mediciner för nervsmärtor osv eftersom det blir lite mer komplext med endometrios ihop med MEn och fibromyalgin. Bra besök, jag är glad.

Just nu är marsvinen enda smärtstillande för mig, imorgon hämtar vi lilla valpen också! ❤

tisdag 2 december 2014

Förkylning deluxe

Jo det blir ju så när man är sjuk till att börja med... allt extra blir extra extra! Plusmeny liksom. Så hög feber (har ingen termometer men kunde ju känna det) och förkylningsafte som växt ihop och blivit gigantisk. Blä! Blev en tripp till aleris i torsdags och sahlgrenska akuten i lördags (Alerisdoktorn var helt värdelös). Båda tog herpesprover och båda höll med om att det var osannolikt när jag det var afte för ett år sedan och inte herpes, men så stor afte!? Fick iallafall massa smärtstillande på akuten till slut, och kom in rätt fort (fort?! Sa sambon. Vi var ju där i timmar!) "tack vare" hög sänka. MEn gör nåt bra iallafall ;)
Börjar bli bättre men satan så ont det gör!
Måste förbereda för mitt planerade läkarbesök på torsdag, allt jag ska be om, vad ska jag be om... Skicka in blanketter för riksfärdtjänst,speciella behov... blabla, heltidsjobb att vara sjuk! -.-

Fick godkänt aktivitetsersättning OCH bostadstillägg OCH speciellt bostadstillägg som jag inte ens ansökt om pga låg inkomst. Vi är alltså så fattiga att tom FK tycker synd om oss! ;) Hade hamnat under fattigdomsgränsen annars, som om vi inte varit där läänge :P Van liksom, men Gud så skönt att ligga på gränsen istället för långt under! Vi känner oss som miljonärer nu, speciellt som vi ju fick 6 månaders retroaktivt. Lyckan ♡

tisdag 2 september 2014

Drugs drugs drugs

Som många redan vet har jag inte så mycket mediciner på recept. Tex får jag inte smärtstillande för att jag är ung, trots att jag lever varje dag med smärta. Jag vill inte ens ta smärtstillande varje dag utan bara de dagarna som det är som värst men läkarna tycker ju att man ska ta varje dag för bäst effekt och då kan man bli beroende. Hur läkarlinjen kan vara så lång är fanimig ett under för de verkar ju inte lära sig nåt vettigt.
Iallafall, jag är starkt emot droger, även lagliga sådana. Som många andra har jag haft negativa upplevelser och sett på nära håll vad droger kan göra med folk i form av inte bara "lodisen på gatan" utan även ungdomsvänner som hamnat snett och liknande. Jag (och mina närmsta vänner) var ju alltid den i min ungdom som tackade nej till droger, höll mig till min öl och såg hur mina (andra) vänner blev påverkade av vad de stoppade i sig. Och så tycker doktorer att morfin ska man ta varje dag? Nej tack, å det bestämdaste.

Nu har jag en receptbelagd medicin som kallas ldn (läs mer på ldn.no) som inte svarar bra på morfin så trots byte av doktor så har jag inte bett om smärtstillande.

Men, jag och många andra med kroniska sjukdomar försöker ju såklart hitta vägar till att må så bra som möjligt. Kan man inte göra det med smärtstillande får man hitta andra vägar. Testa olika dieter, tillskott, holistiska behandlingar... you name it. Jag har testat en del dieter, mest för IBSen. Inte många har funkat. Nu är jag vegetarian men det är inte bara för hälsan utan även för djur etc. Såklart.
Har provat osteopati länge, mamma trodde verkligen på den här snubben, som har hjälpt henne och hennes man. Det funkade dock inte för mig. En sjukgymnast gjorde så jag knappt kunde gå på en vecka, höll på att spy av smärtan så fort jag tog ett steg. Akupunktur funkade lite men vid det laget jag testade var jag så sjuk att det tog mer energi att ta sig dit och hem än vad jag fick av behandlingen.
Så nu testar jag i tur och ordning olika vitaminer och tillskott. Alldeles för lång lista för att skriva här, men igår började jag med Ubiquinol (som är en form av Q10, men den tas upp bättre av kroppen. Tog Q10, Ubiquinon, innan, men detta ska alltså vara bättre) och NADH. Båda delar ska hjälpa cellerna. I NADHen var ocksä lite D-ribose som jag brukar ta till kaffet så det var väl bra. Hoppas det var därför jag orkade göra lite extra idag, även om jag ligger nu. Och att det ger mig verklig energi långsiktigt, inte falsk energi som tar slut. Håller tunmarna för att det ger mig en kick, fast kommer behöva starta en insamling för att ha råd att betala det löpande. Så vore kanske bäst om det inte funkar, har inte råd ;) Nej, tror säkert päronen skulle hjälpa mig om det krävs :)

Drugs drugs... who needs it? Konstiga regler tycker jag iallafall. Jag vill väl inte bli beroende av morfin heller; det går ju hur fort som helst. Verkar inte så bra öht. Borde ju kunna finnas något bättre alternativ till oss kroniskt sjuka. Undrar om USA (!?!) faktiskt är inne på nåt med marijuana? Alltså, jag vill ju inte bli beroende av det heller, har inte träffat några smarta marijuanabrukare direkt. Lite slöa i tanken? (Ja ok, jag är ju redan det av ME, men vill ju inte bli ännu trögare!) Men det kanske är bra för medicinskt bruk, bara lite. Alla droger och sånt är ju hemska i stora mängder men kan vara asbra i mikroskopiska mängder. Har hört om rent medicinsk marijuana som man typ sprayar i munnen och de har tagit bort den här "hög-känslan" så det är bara smärtstillande och tar bort illamående. Det hade vart nåt!